Snart börjar det på riktigt

Mitt tips Facit

Grupp E

Holland 9 poäng Holland 9 poäng
Kamerun 4 poäng Japan 6 poäng
Danmark 4 poäng Danmark 3 poäng
Japan 0 poäng Kamerun 0 poäng


Kommentar: Holland går rakt igenom gruppspelet utan att övertyga. Man har ett sparkapital i Robben som hoppade in i sista matchen. Brukar imponera i gruppspelen sen skiter det sig. Nu har spelet varit sådär men ändå vidare, tror att de höjer sig i slutspelet. Japan positiv överraskning som imponerade stort framförallt mot Danmark sista matchen. Rolig och fyndiga framåt och otroligt stabila bakåt. Kamerun gör det riktigt dåligt, trodde mer om dem. Verkligheten kom ikapp Danmark till slut, man är inte bättre och flera spelare har sett sina bästa dagar. Sista matchen mot Japan blev det extra tydligt.

Mitt tips Facit

Grupp F
Italien 7 poäng Paraguay 5 poäng
Paraguay 7 poäng Slovakien 4 poäng
Slovakien 1 poäng Nya Zeeland 3 poäng
Nya Zeeland 1 poäng Italien 2 poäng

Kommentar: Ingen trodde väl Italien skulle hamna efter Nya Zeeland men tabellen ljuger inte, de var inte bättre än så. Nya Zeeland kan mycket väl bli det enda laget i VM som går obesegrade genom turneringen men ändå får åka hem efter gruppspelet. Slovakien imponerar och spelade bättre mot Italien. Italienarna vaknade med en kvart kvar i sista matchen och det är på tok för sent.

Mitt tips Facit

Grupp G
Elfenbenskusten 7 poäng Brasilien 7 poäng
Brasilien 7 poäng Portugal 5 poäng
Portugal 3 poäng Elfenbenskusten 4 poäng
Nordkorea 0 poäng Nordkorea 0 poäng

Kommentar: Hade hoppats mer på Elfenbenskusten som tyvärr hade behövt tre poäng mot Portugal. Man har en hörna i slutminuten där som man kastar bort tyvärr. Lite otur med lottningen, tror att man hade klarat sig vidare om de haft ett redan färdigt och oinspirerat Brasilien i sista. Väldigt synd att inte Nordkorea lyckades stå emot bättre mot Portugal. Elefanterna började bra och hade de fortsatt i samma tempo hade de kommit ifatt i målskillnad men det hade inte spelat någon roll i och med att Brasilien och Portugal kryssade. I övrigt var båda de sista matcherna otroligt tempofattiga och trista att se på. Nordkorea en frisk fläkt mot Brasilien och visade stundtals även mot Elfenbenskusten att de har fina kvalitéer. Hoppas de inte får allt för mycket skit när de kommer hem.

Mitt tips Facit

Grupp H
Spanien 9 poäng Spanien 6 poäng
Honduras 4 poäng Chile 6 poäng
Chile 4 poäng Schweiz 4 poäng
Schweiz 0 poäng Honduras 1 poäng

Kommentar: Mina tips med hjärtat gick tyvärr inte alls speciellt bra detta VM. Tycker ändå Honduras gör ett bra mästerskap när vi summerar gruppspelet. Spanien krånglar sig till slut vidare trots förlusten mot Schweiz, imponerar dock inte och har tur tycker jag i den sista matchen mot Chile. Målvaktsmiss på första målet och sedan får Chile en horribelt dömd utvisning. De står ändå upp bra men sista kvarten så var bollen fast på mittplan vid Spaniens mittbackar som passade mellan sig. Båda lagen visste de var vidare vilket gjorde att matchen dog. Schweiz hade allt i egna händer inför sista matchen där en 2-0 seger krävdes mot Honduras vilket inte borde vara omöjligt men de klarade inte av uppgiften. Tycker att de två roligaste lagen från gruppen går vidare.

Sammanfattning:
Tippade tio rätt av de sexton lag som gick vidare till åttondelsfinalerna. Ger mig själv ändå betyget G+. Mitt största misstag är från grupp A där jag inte hade ett rätt. Övrigt rätt lag vidare från grupperna B, C och D och sedan ett lag från respektive grupp E, F, G och H. Inte satt så många resultat rätt, där ger jag mig betyget underkänt men trots detta lyckats tippa flera rätt lag vidare. Återkommer i morgon med tips inför åttondelsfinalerna.

Måste för övrigt säga att det varit otroligt mycket filmningar och spelare som överdriver situationer vilket får mig att må fysiskt och psykiskt dåligt. Jag var på väg att stänga av teven under sista matchen i kväll när Torres vrider sig av smärtor då han snuddar en chilenares knä. Utvisningen Schweiz åkte på mot Chile i andra omgången är skrattretande pinsam. Det finns inget klenare släkte än fotbollsspelare, stå upp och spela boll i stället!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0