Slutspurten

Då var vi framme till att tippa slutet av turneringen
Semifinaler

Ghana-Elfenbenskusten

Kommentar: Helafrikansk semifinal vilket garanterar ett lag i final. Vore ännu häftigare med två i final men så roligt får vi det tyvärr inte. Svårtippad match men jag tror att Drogba avgör och skickar elefanterna till en final.

Tyskland-Spanien

Kommentar: Tyskland går alltid långt, de tog silver 2002, brons 2006 och jag tror de går till semifinal i år med. Men här tar det stopp mot Spanien. De otroligt bollskickliga spanjorerna kommer tyskarna inte rå på. De nätta spelet som Spanien är världsbäst på, hålla i bollen och leta sig fram till chansen och när den kommer så är de otroligt effektiva.

Bronsmatch


Ghana-Tyskland

Kommentar: Två lag från samma grupp möts i bronsmatchen och här så släpper inte Ghana sin chans att få medalj. Tyskland orkar inte ladda om efter att återigen missat chansen till guld, medan Ghana kommer kämpa som djur för att få ta ett brons. Viljan vinner över bredd.

Final


Elfenbenskusten-Spanien

Kommentar: Jag tror att de stora aggressiva Elfenbenskusten får möta de små bollskickliga Spanien. Jag tror att Elfenbenskusten är det enda lag som kommer att rå på Spanien. Deras fysik kommer få spanjorerna på fall. Att sedan Elfenbenskusten kommer ha största delen av publiken med sig kommer lyfta de ännu mera. De har chansen att bli första afrikanska lag att ta hem ett världsmästerskap, den missar de inte. Sven-Göran Eriksson kommer att bli helgonförklarad i Elfenbenskusten och det kommer resas en staty av Didier Drogba. Han kommer vinna skytteligan och också vara den som skjuter guldet till elefanterna.

En tippning med väldigt mycket hjärta men också lite hjärna, men jag står fast vid mitt tips. Får Elfenbenskusten bara ihop laget och att Drogba kan spela trots sin armskada så kan de gå oerhört långt. De kan ha oturen att stöta på Spanien redan i en åttondelsfinal och få möta Spanien så tidigt kan ge ett annat resultat än om de möts i finalen. Tippa Spanien och Tyskland långt är ingen direkt chansning, största chansningarna är de afrikanska lagen. Att Ghana, Sydafrika och Elfenbenskusten går till minst kvartsfinal är det nog ganska höga odds på.
Holland, Argentina och Italien till kvartsfinal känns som ett ganska säkert tips de med. Att Brasilien och England åker redan i åttondelsfinal kanske är mer vågat, men allt beror på motståndet. Blir motståndet som jag tror i min tippning så känns det som att de ryker. Sen vill jag egentligen ta USA till en kvartsfinal vilket de har kapaciteten till men man kan inte få allt här i livet.

Kommer löpande under mästerskapet komma med tankar under gruppspelet och sedermera också slutspelet. Så återkommer jag med tips i matcherna när vi vet vilka som möter vilka. Men som sagt, detta är mitt inför tips, men nu sätter vi oss och njuter av showen som börjar i morgon då Bafana Bafana möter Mexiko. Hoppas på en färgsprakande och fartfylld inledning av turneringen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0