Halvtid

Hälften av grupperna är nu färdigspelade och för att göra en snabb sammanfattning så har lagen från Afrika inte lyckats bra alls. Jag hade större tro och förhoppningar angående värdlandet Sydafrika men det sket sig tyvärr. Nigeria var fruktansvärt nära att krångla sig vidare men när man missar öppet mål från en meter så går man inte vidare. Den målchansen skulle jag sätta 10 gånger av 8 i sömnen!


Grupp A

Mitt tips Facit

Sydafrika  7 poäng Uruguay 7 poäng
Frankrike  5 poäng Mexiko 4 poäng
Mexico  4 poäng Sydafrika 4 poäng
Uruguay 0 poäng Frankrike 1 poäng

Kommentar: Ja, mer fel kan man väl inte ha. Varnade för Mexiko och att Frankrikes stjärnor har svårt leverera i landslaget så är inte speciellt förvånad över att de gick som det gick för de två lagen. Dock nedvärderade jag Uruguay något fruktansvärt! De imponerade enormt på mig och har en bra lottning på sin sida av slutspelsträdet och har stor chans att avancera till semifinal. Killar som Suarez och Forlan har levererat för Uruguay och det är viktigt få igång sina anfallare.

Grupp B

Mitt tips Facit

Argentina 9 poäng Argentina 9 poäng
Sydkorea 6 poäng Sydkorea 4 poäng
Nigeria 3 poäng Grekland 3 poäng
Grekland 0 poäng Nigeria  1 poäng

Kommentar: Hade kanske inte alltför många rätt i matcherna men slutresultatet lyckades jag väldigt fint med om jag får säga det själv. Ett Nigeria som in i det sista hade chansen gå vidare men Lagerbäcks pojkar får skylla på onödig utvisning, målvaktstavla och enorm ineffektivitet framför mål. Sydkorea som är lite ojämna men spelar stundtals väldigt rolig fotboll. Argentina skapar mycket målchanser och spelar bra framåt men hade svårt få igång skyttet i första men kom igång i andra matchen. Har dock svag backlinje och väldigt många offensiva spelare som inte gör sitt hemjobb och mot bättre motstånd kommer Argentina få problem bakåt. Messi inget mål än så länge men skapat många chanser och bidragit med ett antal assist, bra insats hittills.

Grupp C

Mitt tips Facit

USA 9 poäng USA 5 poäng
England 6 poäng England 5 poäng
Slovenien 3 poäng Slovenien 4 poäng
Algeriet 0 poäng Algeriet 1 poäng

Kommentar: Otroligt spännande grupp där USA sparkade sig själva vidare i minut 91 mot Algeriet. USA som i matchen innan vände ett tvåmåls underläge och hade ett tredje mål som ingen vet varför det blev bortdömt, mot Slovenien. Ett Slovenien som imponerade och gjorde ett bra gruppspel och var klara för åttondel när deras match var färdigspelad. England började bra med tidigt mål mot USA sen gick allt neråt. Robert Greens misstag mot USA ledde till att David James fick förtroendet. Vill nog påstå att matchen England-Algeriet är den sämsta matchen jag sett i detta VM. Så mycket felpass och dåligt spel att jag mådde illa. USA med stor chans gå långt för de är på "rätt" sida av slutspelsträdet.

Grupp D

Mitt tips Facit

Tyskland 7 poäng Tyskland 6 poäng
Ghana 5 poäng Ghana 4 poäng
Serbien 4 poäng Australien 4 poäng
Australien 0 poäng Serbien 3 poäng

Kommentar: Väldigt jämn grupp även detta som var öppen ända in till sista minuten. Serbien endast ett mål från att gå vidare och Australien något mål kort för att ta sig förbi Ghana. Ett Ghana som spelat roligt och bra till stor del, men saknar det sista där framme. Tänker lite för mycket, de måste bara nypa dit den. De två målen som Ghana gjort har båda kommit på straff. Tyskland startade starkt men föll mot Serbien efter utvisning på Klose och missad straff av Podolski. Serbien med stor chans att ta sig vidare men de missade att ta chansen mot ett kämpande Australien som visade klass när de äntligen fick spela 90 minuter med elva man på planen. Tyskland imponerade inte speciellt mot Ghana sista matchen men de brukar höja sig i slutspelet. Kommer på den "tuffare" delen av slutspelsträdet. Tror dock inte att detta är någon nackdel utan kan nog hjälpa laget att höja sig några snäpp.

Nu ser vi fram emot upplösningen av resterande grupper.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0