Vilken kväll!

Mitt i snökaoset med försenade och inställda tåg över hela landet så får vi som kan sitta inne och värma oss och njuta av en underbar sportkväll som väntar. Jag lider med människorna som tvingas åka tåg och däribland min far som var på besök i helgen. Han satt fast på sitt tåg och kom hem 15h försenad och missade den otroliga kvällen som var igår!
Skicross, kombination, skidskytte, curling och hockey, teven och datorn kommer att stå på samtidigt för att ha möjlighet att kunna följa så mycket som möjligt. Ska Helena Jonsson ta en medalj i detta OS så är det nu. Jag tror att alla har dragit ner sina förväntningar och hoppas att det gynnar Helena som kan gå ut med mindre press. Anna-Carin Olofsson-Zidek kan även hon gå ut utan någon större press och jag hoppas att detta gynnar de två damerna och att de går ut och kniper en medalj. Om inte så kommer Helena Jonsson vara med i Sotji om fyra år.
Curlingherrarna är nästan tvingade till att vinna kvällens nordiska derby emot Norge för att inte riskera att missa en semifinal. Och i morgon bitti kl 06.00 så hoppas jag att alla svenskar reser sig upp ur sin varma säng eller åtminstone sätter på teven i rummet för att följa de svenska herrarna när de ska visa att svenskt stål är starkare än finska lejon. Men innan den matchen är det flera andra mycket intressanta hockeymatcher, bl a Ryssland-Tjeckien och Kanada-USA.
Jag tycker med många att Bengt-Åke Gustafsson bör göra några förändringar redan nu. In med Johan Franzen med Peter "Foppa" Forsberg och Henrik "Zäta" Zetterberg. Zäta och Franzen kamperar ihop i klubblaget Detroit och i senaste Stanley Cup slutspelet var de trea och fyra i poängligan. Patric Hörnqvist som är den som just nu spelar med Zäta och Foppa har inte riktigt kommit igång och jag tycker att ett byte mellan honom och Franzen vore bra. Kedjan med Foppa, Zäta och Hörnqvist är den enda i svenska laget som står på noll poäng. Niklas Bäckström, Daniel Alfredsson och Loui Eriksson är kedjan som jag tycker har visat mest och kommer vara den som visar vägen för Sverige. Bäckström är otroligt skicklig med klubban och Alfredsson med sin rutin och offervilja krigar sig fram till mål och Loui är en måltjuv som alltid är på rätt ställe och petar in pucken. Bengt-Åke verkar inte vara villig att splittra på kedjorna än utan vill låta alla vara lika delaktiga och inte redan nu ge extra speltid till de som senare i turneringen kommer att få det, vilket jag kan förstå. Men matchen mot Finland är otroligt viktig att vinna för att slippa en eventuell extramatch och bli först av alla lag och därmed kunna slippa de allra värsta motståndarna i en kvartsfinal. De är i ett slutspel laget ska vara som bäst och jag är positiv, Sverige kommer att försvara sitt OS-guld från Turin!
Nu drar vi på elementen och kryper ner i soffan med något gott att äta och hejar fram våra svenskhopp. Tänk om vi kan få uppleva gårdagen även i kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0