Dags för pension?

Sven-Göran "vänsterprasslaren" Eriksson har än en gång lämnat ett uppdrag. Denna gången är det Notts County och jobbet som sportchef han lämnar utan något större intryck. Frågan är vad hans nästa drag är och borde bli. Jag personligen skulle tycka det vore otroligt roligt om han fick ett nytt förbundskaptens jobb för ett VM-klart land. Göra ett bra mästerskap och sedan lägga kostymen i byrålådan för att dra sig tillbaka till Italien där han kan få bo i ro. Förmodligen hänger Tord Grip på även dit så helt ensam blir han nog inte. På detta sättet så skulle han ha chans att göra ett sista avtryck inom fotbollen och förhoppningsvis ett positivt sådant, istället för att man ska minnas de framförallt två senaste misslyckandena han gjort i Mexico och Notts County.

Det känns inte som att hans två senaste jobb var några direkt genomtänkta utan mer bara blev. Jag kan också tycka att om han någon gång var aktuell som svensk förbundskapten, redan då kunde hoppat av skutan "Nothing" County för att styra Sveriges båt. Jag är en av de som gärna hade sett honom i en svensk overall. Inte för att han hade varit det bästa fotbollsalternativet (Backe och Hamrén mina favoriter) utan för att han hade varit det största. Hans sejour som engelsk förbundskapten var inte ett misslyckande. Tre kvartsfinaler varav två åkte de ut emot Portugal efter straffar och VM 2002 åkte de ut mot Brasilien, som senare gick och vann allt. Att allt detta sedan överskuggades av hans privata affärer med olika kvinnor är tråkigt, men också hans egna fel.
Får han inget jobb som förbundskapten för ett VM-klart land så hoppas jag att han väljer att tacka för sig. För tittar vi rent fotbollsmässigt så är han en av Sveriges absolut mest framgångsrika tränare genom tiderna tillsammans med bland annat Nils Liedholm. UEFA-cup vinst, Allsvensk och Svenska Cupen segrare med IFK Göteborg år 1982, två segrar i den portugisiska ligan med Benfica. Vidare till Italien där han tränade AS Roma, AC Fiorentina, UC Sampdoria för att sedan gå vidare till SS Lazio där han vann Cupvinnarcupen år 1999 och Serie A år 2000 som för övrigt var klubbens andra någonsin.
Oavsett vad han gör så hoppas jag att det denna gången är mer genomtänkt än de senaste, vem vet, Torsby kanske får en ny tränare till sommaren.

Kommentarer
Postat av: dog

jag håller fett på ett vm-klart land! han är värd att lyckas en gång till...

2010-02-12 @ 22:19:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0