Pengar behövs

Det första jag möts av är en inplastad byggställning och en stängd cafeteria. Jag börjar fundera på om jag kommit rätt men inser snabbt att skridsko-sm inte är någon stor tillställning.



Man förstår att pengar är en stor och viktig del i varför en sport kan växa. Det måste finnas någon eller några som brinner för sporten och gör resultat inom den för att kunna locka fler utövare. Men för att sedan kunna utveckla och hålla i den kurvan krävs det bra träningsförberedelser, vilket kostar pengar. En sport som skridskor har tyvärr egentligen bara en chans vart fjärde år att försöka etablera sig hos den svenska befolkningen, kommer de då inga stora resultat uteblir också de stora pengarna.

Skridskor är en sport som jag personligen aldrig tidigare lagt någon större märke till förutom när man tittat på gamla klipp ifrån Tomas Gustafsons tid då han tog OS-guld. Men den lilla tid jag spenderade på Östermalms IP fick mig att inse att det är en väldigt fin och trevlig sport att titta på. Rekommenderas dock att ha varmare skor än converse på sig när de är utomhus. När jag står och fryser tårna av mig och medan jag tittar på de tävlande och folket som arbetar runtom, fylls jag ändå av en värme. Trots de små resurserna och dåliga förutsättningarna så finns de folk som ändå krigar på, för att de älskar sin sport. Dessa personer har jag otroligt stor respekt och beundran för, de som kliver ut i ur och skur, tar från sina egna pengar för att få det att gå runt.


Jag och min kamrat beger oss frusna emot bussen som ska ta oss hem till värmen, och det sista som lämnar oss är en speakerröst som spricker ut i den kalla luften. Jag hoppas att skridsko-sm i framtiden blir en större tillställning, för de är sporten värd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0