Underbart

Björn "citatmaskinen" Ferry går och vinner OS-guld! Han knaprade in den minuten som jag trodde Helena Jonsson skulle klara av i hennes lopp. Jag trodde inte att Ferry skulle vinna men jag har mer än gärna fel. Han levererar i intervju efter intervju flera roliga citat och han vågar vara osvensk och säga att han satsar på ett guld. En otroligt skön person som bjuder på sig själv i alla lägen och hans lilla hopp på prispallen är redan OS-historia. Att i sista skyttet missa ett skott för att sedan samla ihop sig för att sätta sista mitt i prick är mentalt starkt. Efter straffrundan så hade inte övriga en suck emot Ferry. Han kunde lugnt och sansat ta sig i mål för att plocka Sveriges andra medalj i detta OS. Han berättar i vinnarintervjun till Svt att han tidigare målat upp bilden att han ska komma in till skyttet för att kunna ta ett guld och där kunna känna glädje när han väl är där. Han förbereder sig tidigt mentalt för att vara beredd när han är där. Man måste våga drömma högt, annars kommer man aldrig dit. Jag hoppas att fler idrottare tar efter Ferry i hans tänkande, många svenskar kommer högt upp i olika sammanhang men när det väl gäller så verkar man inte riktigt beredd på situationen. Man kan aldrig föreställa sig hur det ser ut eller vad man känner i en situation där du står med chans till en medalj men man kan förbereda sig för att hamna i den situationen. Du vet inte vad du kommer att känna men du blir heller inte förvånad och förlamad när du står där, då blir det som för Ferry, bara en stor glädje.
Att det sedan blir ytterligare problem vid starten även på herrarnas jaktstart liknande de som hände för Anna-Carin Olofsson-Zidek bara timmar tidigare är bara sjukt pinsamt. Hoppas inga liknande problem inträffar hädanefter.
Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att Sveriges första medalj i Vancouver kom tidigare än första i Turin så vi hoppas de svenska idrottarna kan fortsätta rida på vågen som Charlotte Kalla och Björn Ferry satt igång.

Kul för svenska curlingherrarna som imponerar och vinner mot regerande världsmästarna. Det sätter respekt i övriga motståndare och det visar att killarna är där för att gå långt. Hoppas att damerna följer upp och tar deras första match i kväll nu också.
Ferrys OS-guld är definitivt bragdgulds material men jag hoppas att det fyller på med fler kandidater vad det lider, OS är fortfarande ungt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0