Tomhet

Bilderna på de kanadensiska hockeyspelarna när de tar emot guldmedaljen är det sista som jag ser ifrån OS i Vancouver. Snart slocknar OS facklan och livet kan sakteligen återgå till mer normala tider och ens så kallade vardag, men vilken trist vardag. Jag tror inte jag är ensam när jag säger att tomheten som kryper sig på efter ett stort mästerskap är, enorm. OS har varit ett stående inslag i flera veckor nu och inte enbart när det har handlat om Sverige. Sporter som jag normalt aldrig skulle slötitta på sitter jag och skriker mig hes inför, än mera ifall de är en svensk med. När Svt rullar klipp ifrån Sveriges alla medaljer så kan jag inte annat än rysa och fälla tårar. Nu fäller jag också tårar, men för att det hela är över. Fyra år till nästa OS känns som en evighet, vad ska vi fylla vardagen med nu?
Summerar man Sveriges insats så är det ett väldigt starkt OS vi ändå gör, trots misslyckanden i hockeyn och damernas skidskytte.
Sveriges medaljer:
André Myhrer, brons slalom. Han missade ett brons för fyra år sedan med några få hundradelar men denna gången räckte det ända fram. Guld om fyra år?
Anja Pärson, brons Super-Kombination. Knappt 24 timmar efter hennes grymma krasch går hon in i samma backe och tar ett brons, otrolig vinnarskalle!
Curlingdamerna, guld. Att gå in och försvara ett OS-guld är inte lätt, njöt av att få se en guldkyss även denna gången.
Charlotte Kalla, guld 10 km fri stil. Favoriten som höll, starkt av en tjej som debuterar i OS.
Marcus Hellner, guld 2 x 15 km jaktstart. Ligger i bakhasorna och laddar för att sedan dra ifrån och sprinta hem guldet.
Stafett herrar, guld 4 x 10 km. Löjligt bra kämpainsats från Sveriges herrar. Att få se Anders Södergren få ta ett OS-guld är nog det som bringat mig störst glädje under de senaste veckorna.
Anna Haag, silver 2 x 7,5 km. Underhållande glad tjej som visar att de finns fler än Charlotte Kalla som kan åka skidor.
Lagsprint fri stil damer, silver. Två glada tjejer som verkar tycka de är otroligt roligt att åka skidor och skiner ikapp med solen.
Johan Olsson, brons 2 x 15 km jaktstart. Johan ligger i halva loppet och drar ensam men orkar ändå ta i in i det sista när de börjar komma ikapp och ta ett brons.
Johan Olsson, brons 50 km klassiskt. I den mest prestigefyllda distansen på skidor så krigar Johan till sig sin tredje medalj i detta OS.
Björn Ferry, guld jaktstart. Ferry hade redan innan förberett sig för att stå i sista skyttet och kunna njuta för att sedan gå in och plocka hem guldet. Att han sedan har en käft av guld är ren bonus.
Jag tror att vi behöver några års paus emellan mästerskapen för att kunna inse hur roligt och stort de faktiskt är, och blir de en alltför stor längtan kan vi alltid gå tillbaka för att minnas glädjen och tårarna. Snabbare än vi tror så står vi där och skriker för nya medaljer i Sotji om fyra år.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Fler bilder (än noll) efterlyses i bloggen.

2010-03-03 @ 16:44:25
Postat av: gabbe

absolut!

2010-03-03 @ 19:01:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0